Nordisk kost bra för hälsan

Nordisk kost bra för hälsan

Forskare vid Uppsala universitet har i en studie visat att en kost baserad på nordiska råvaror som till exempel lax, havre, äpplen och rapsolja bland annat kan sänka kolesterolet och blodtrycket.

I studien deltog nästan 90 personer i åldern 25-62 år. Personerna i studien var lätt överviktiga och hade förhöjda värden av det ”dåliga kolesterolet” LDL.

Kost baserad på nordiska råvaror

Deltagarna i studien fick äta antingen sin vanliga mat eller en kost baserad på nordiska råvaror som fisk, rotsaker, magra mjölkprodukter och fullkornsprodukter. Kosten var begränsad på tillsatt socker, salt, transfetter och mättat fett, och skulle dessutom vara lätt att tillaga.

Flera positiva effekter

När studien avslutades efter sex veckor visade det sig att den nordiska kosten haft flera positiva effekter. Till skillnad från de som ätit sin vanliga mat hade de som ätit den nordiska kosten sänkt det skadliga kolesterolet i blodet och även sänkt blodtrycket.

– Vi var förvånade över den snabba effekten på till exempel blodtrycket, säger Ulf Risérus som är docent i klinisk nutrition och metabolism vid Uppsala universitet.

Bidrog till viktminskning

Personerna som ätit den nordiska kosten gick också ner i vikt även om det inte fanns några begränsningar för hur mycket de fick äta. Det visade sig också att den nordiska kosten förbättrade kroppens insulinkänslighet.

Vidare forskning

Forskarna vid Uppsala universitet går nu vidare med att studera hur en nordisk kost kan påverka hälsan på längre sikt.

Källor: DN.se, UNT.se

Antioxidanter finns naturligt i kroppen och kan tillföras genom till exempel frukt och grönsaker.

Antioxidanter

Antioxidanter är en del av kroppens naturliga försvar mot reaktiva syreföreningar och hjälper kroppen att skydda sig mot yttre påverkan.