En svensk forskare har varnat för användning av omega 3 medan svininfluensan härjar. Folkhälsoinstitutet stödjer inte hans varning.
Det är en teoretisk möjlighet att omega 3 kan öka risken för att bli smittad av svininfluensa, men samtidigt kan en hög omega 3-nivå hindra att immunförsvaret överaktiveras och skapar allvarliga skador i lungorna hos smittade personer.
Immunförsvarets uppgift är att skydda kroppen mot främmande biologiska partiklar. Det är viktigt att immunförsvaret regleras noga. När främmande ämnen som bakterier och virus kommer in i kroppen, startar immunförsvaret en reaktion som kallas inflammation. Vanligtvis är en inflammation en nyttig reaktion i kroppen, som gör att vi håller oss friska. Av och till reagerar immunförsvaret på ett sätt som är ogynnsamt eller direkt skadligt för kroppen.
En stor fara vid influensa är att ett överaktivt immunförsvar skapar en storm av olika ”budbärare”, cytokiner, som kan orsaka stora skador i lungorna och göra så att vi får problem med att andas.
Forskning har visat att ett högt intag av omega 3 kan hämma en överstimulering av immunförsvaret. En hög omega 3-nivå i kroppen kan därmed dämpa en storm av cytokiner.
Den dämpande effekt som omega 3 har på immunförsvaret, gör att det finns en möjlighet att immunförsvaret kan bli något reducerat under ett virusangrepp. Försök som gjorts på möss har visat att risken för att bli smittad av influensa kan vara större om man äter mycket omega 3. Det återstår att visa om detta också gäller för människor.
Även om det i teorin kan vara en möjlighet att ett högt omega 3-intag ökar smittrisken, kan den dämpande effekten på immunförsvaret vara gynnsam för att hindra en cytokin-storm i lungorna och därmed hindra skador på lungorna.
Enligt flera nyhetsmedier vill varken svenska eller norska myndigheter avråda användning av omega 3 under svininfluensa-epidemin.