A-vitamin

A-vitamin

A-vitamin är ett av våra viktigaste vitaminer. Några av vitaminets mest kända effekter är att det bidrar till att bibehålla normal synförmåga och immunsystemets normala funktion. 

Forskarna känner till tretton olika vitaminer i dag. Fyra av dem är fettlösliga och resten är vattenlösliga. A-vitaminet är det första vitaminet som upptäcktes. Det tillhör den fettlösliga gruppen. Skillnaden är viktig eftersom den visar om näringsämnet utsöndras från kroppen eller lagras i celler och organ. A-vitamin lagras i levern så att det finns i reserv om det skulle uppstå vitaminbrist i kroppen. En del A-vitaminer lagras också i fettvävnader, lungor och njurar.

A-, D-, E- och K-vitamin är fettlösliga. Dessa vitaminer binder fett och upptas i blodet via tarmen.

Vad är A-vitamin bra för?

A-vitamin har en rad olika viktiga uppgifter i kroppen:
• Bidrar till normal omsättning av järn
• Bidrar till att bibehålla normala slemhinnor
• Bidrar till att bibehålla normal hud
• Bidrar till att bibehålla normal synförmåga
• Bidrar till immunsystemets normala funktion
• Spelar en roll i celldelningsprocessen

A-vitamin i kosten

Alla föreningar med samma biologiska effekt som retinol är ett A-vitamin. Vitaminet finns i form av retinol i torsklever och torskleverolja, leverpastej, mjölkprodukter och äggula. Dessutom innehåller morötter, gula frukter, sötpotatis och rödgula frukter A-vitamin i form av karotenoider, ett ämne som kroppen kan förvandla till A-vitamin. Betakaroten är det mest kända karoten som kan omvandlas till A-vitamin. Medan A-vitamin från animaliska källor kan vara toxiska vid höga intag kan man tryggt äta A-vitamin från vegetabiliska källor, eftersom det bara omvandlas till A-vitamin i kroppen vid behov. Av naturens över 600 olika karotenoider kan ca 50–60 vara källor till A-vitamin. Av dessa är betakaroten den som kan omvandlas bäst.

Upptaget av A-vitamin från maten kan variera stort. Väldigt lite tas upp från råa grönsaker och fiberrik mat, medan kroppen klarar av att ta upp A-vitamin bättre från kokta grönsaker och oljor. Å andra sidan kan höga temperaturer som vid stekning och fritering bryta ner A-vitamin. Antioxidanter kan skydda A-vitamin från att brytas ner.

A-vitamin bidrar till att bibehålla normal synförmåga

A-vitamin bidrar till att bibehålla normal synförmåga eftersom det bidrar till att bilda ett pigment i ögat som gör ögat känsligt för ljus. Pigmentet är bland annat viktigt när vi kör bil på dagen och kommer in i en mörk tunnel, där ögat snabbt måste vänja sig vid mindre ljus.

A-vitamin är också viktigt för slemproducerande celler och bidrar till att bibehålla normala slemhinnor.
Slemhinnor har vi bland annat i ögat, tarmen och lungorna. Celldelning är en process som är delaktig i både tillväxt och utveckling av många celler i kroppen. A-vitamin spelar en roll i celldelningsprocessen.

A-vitaminbehov

För att upprätthålla ett lager med A-vitamin i kroppen rekommenderas att män får i sig A-vitamin motsvarande 900 µg retinol per dag, medan kvinnor behöver få i sig 700 µg.

Brist på A-vitamin

Omkring 250 miljoner barn i U-länder lider brist på A-vitamin. WHO har som mål att eliminera bristen på A-vitamin och dess konsekvenser i världen. Några av åtgärderna är att främja amning, ge tillskott till barn, odla fler A-vitaminrika grödor och utbilda folk i hur de ska få i sig tillräckligt med A-vitamin.