B-vitamin

B-vitamin

Många av B-vitaminerna, som niacin, pantotensyra, riboflavin, tiamin, B12-vitamin och B6-vitamin, bidrar till en normal energiomsättning i kroppen.

B1-vitamin (tiamin) upptäcktes så tidigt som 1926. Sedan dess har B-vitaminfamiljen utökats och omfattar i dag åtta B-vitaminer. Gemensamt för alla vitaminer i B-familjen är att de ingår i enzymsystem i kroppen.

B-vitaminer är vattenlösliga, vilket innebär att de snabbt försvinner ut ur kroppen med urinen. De lagras inte lika väl i kroppen som de fettlösliga vitaminerna, med undantag för B12, som kan lagras i levern i mer än fyra år.

Alla B-vitaminer fyller olika funktioner

Det kan vara bra att veta att de olika B-vitaminerna har olika uppgifter och att de inte kan ersätta varandra.

• Niacin, pantotensyra, riboflavin, tiamin, B12-vitamin och B6-vitamin bidrar till normal energiomsättning i kroppen
• Folat och B12-vitamin spelar en roll i celldelningsprocessen
• Folat, niacin, pantotensyra, riboflavin och B12-vitamin bidrar till att minska trötthet och utmattning
• Folat bidrar till vävnadsbildning vid graviditet, normal aminosyrasyntes samt normal blodbildning
• Folat och B12-vitamin bidrar till normal homocysteinomsättning
• Folat, niacin, pantotensyra, tiamin, B12-vitamin och B6-vitamin bidrar till normal psykologisk funktion
• Folat, B12-vitamin och B6-vitamin bidrar till immunsystemets normala funktion
• Niacin, pantotensyra, riboflavin, tiamin, B12-vitamin och B6-vitamin bidrar till normal energiomsättning
• Niacin, riboflavin, tiamin, B12-vitamin och B6-vitamin bidrar till nervsystemets normala funktion
• Niacin och riboflavin bidrar till att bibehålla normala slemhinnor och normal hud
• Pantotensyra bidrar till normal syntes och omsättning av steroidhormoner, D-vitamin och enskilda neurotransmittorer
• Riboflavin, B12-vitamin och B6-vitamin bidrar till att bibehålla normala röda blodkroppar
• Riboflavin bidrar till normal omsättning av järn, till att bibehålla normal synförmåga och till att skydda cellerna mot oxidativ stress
• Tiamin bidrar till hjärtats normala funktion
• B6-vitamin bidrar till normal cysteinsyntes, normal omsättning av protein och glykogen samt reglering av hormonell aktivitet

B-vitamin i kosten

De olika B-vitaminerna finns ofta i samma livsmedel. Vi bör dagligen äta mat som innehåller B-vitaminer eftersom de inte lagras i kroppen. Grovt bröd och öljäst är rika på B-vitamin. Andra B-vitaminkällor är ost och mejeriprodukter, bönor och groddar, mandlar, nötter, fröer, lever och råris samt mörkgröna grönsaker, som broccoli. B12-vitamin finns bara i animaliska livsmedel. Därför måste vegetarianer, och särskilt veganer, se till att de får i sig tillräckligt av det.

B12-vitamin och äldre människor. 

Förmågan att ta upp B12-vitamin från maten minskar med åldern. Äldre människor måste därför vara extra noga med att få i sig tillräckligt av detta viktiga vitamin.

Andra vitaminer

De olika vitaminerna är A, C, D, E, K och åtta olika B-vitaminer. A-, D-, E- och K-vitamin är fettlösliga, medan övriga är vattenlösliga.