Inspiration

VitaeLabs inspirationssida syftar till att ge dig inspiration och tips för ditt välmående.

Vårt mål är alltid att våra kunder ska må bra. Nedan finner du länkar till välsmakande recept, inspirerande artiklar och mycket annat smått och gott, allt för att du ska kunna må bra i vardagen. 

Laxsallad

Denna friska och smakrika sallad är perfekt som lunch eller som en näringsrik, men inte alltför rejäl kvällsmat. Lax innehåller omega 3, och broccoli är bra för lederna. Denna sallad har många nyttiga ingredienser!

Träna vid 40?

Det här är ofta en av de mest hektiska perioderna i livet då många är mitt uppe både i karriären och i småbarnsåren. Det är full fart både hemma och på jobbet och man stressar mellan heltidsjobb, skola, dagis och fritidsaktiviteter.

Träna vid 50?

Nu har eventuella barn blivit lite större, den värsta karriärshetsen har lagt sig och du börjar äntligen få lite mer tid för dig själv igen. Kanske har du börjat känna på kroppen att du har blivit äldre eller upplever det svårare att hålla vikten.

Träna vid 60?

Det råder ingen tvekan om att det är viktigt att hålla sig aktiv. För att få maximala hälsogevinster är det bra att anpassa träningen efter ålder och livsstil. Det är även viktigt att få i sig alla näringsämnen som är nödvändiga för att kroppen ska må bra och fungera som den ska.

Nyttigare våfflor

Det är aldrig fel med våfflor! Antingen till fikat eller som ett lite nyttigare mellanmål. Prova vårt recept på lite nyttigare våfflor! 

Tomat- och fetaostsallad

Denna tomat- och fetaostsallad passar perfekt som en lättare lunch, eller som ett tillbehör till din grillfavorit. Prova gärna olika tomatsorter så får du en varierad smak varje gång du gör salladen. Om du väljer olika färger på tomaterna så får du också en väldigt vacker sallad. Du kan självklart byta ut fetaosten mot exempelvis parmesan eller mozarella - eller vilken ostsort som faller dig mest i smaken!

Kryddad äppelglögg

Det är lätt att göra sin egen glögg! Bjud in vänner och familj på glögg och pepparkakor eller avnjut en kopp på egen hand.

Pumpalykta

Så gör du en klassisk pumpalykta till Halloween - här är en enkel steg-för-steg-guide till hur du förvandlar din pumpa till lykta! 

Så ökar du förbränningen

Början av året är en period då många är fast beslutna att äta sundare och träna mer. Känns det lite motigt att träna i vintermörkret? Då kan du trösta dig med att du kommer långt med en daglig promenad! Här är ett par enkla steg du kan vidta för att öka din förbränning.

Grillad biff med parmesan- och persiljesallad

Förläng sommarkänslan med ett läckert grillrecept med biff och parmesan- och bladpersiljesallad. Om du inte har någon grill att tillgå, så går det lika bra att använda en grillpanna inomhus. Både enkelt, sunt och smakrikt!

Därför är fysisk aktivitet så viktigt

Vinsterna med regelbunden fysisk aktivitet är många och stora. Bättre livskvalitet, kognition, stämningsläge och fysisk kapacitet – och lägre risk för många sjukdomar. 

Träningstips för lata semesterdagar

Visst är det härligt med semester? Och visst är vi väl förtjänta av lite ledighet och att bara kunna få koppla av? Träningen är dock väldigt lätt att glömma bort när vardagsrutiner byts ut mot härliga stranddagar och grillkvällar - skönt tycker vissa, stressande tycker andra. Nedan kommer några knep för dig som både vill hinna med ledighet, familj och träning. 

Tips till nybörjarlöparen

Oavsett om du är en erfaren träningsutövare, eller om du precis är i startgroparna, så är löpning en motionsform som passar de flesta och som är bra för både konditionen och för plånboken.

Passionsfruktscheesecake

Varför inte baka en cheesecake med passionsfrukt som avslutning på påskmiddagen? Denna variant är härligt syrlig med både citron och lemon curd.

Gör egna äggkoppar

Gör äggkoppar av träkulor och filtkulor, superenkelt och det går snabbt. Om du änskar lite mer färg på träkulorna så kan du måla dem med valfri färg.

Kreativ äggfärgning

Har du pysslat/målat ägg till påsken? Här får du ett enkelt tips på hur du kan färga äggen med nagellack och resultatet blir jättefint!

Matig broccolisoppa

Genom att kombinera broccoli och bönor får du både en matig, mättande och nyttig soppa! Toppa sedan soppan med rostade pinjenötter och lite parmesan, så får du en lyxig och smakrik soppa.

Boosta immunsystemet

Atjooo! Det ständiga snörvlandet, nysandet och hostandet är tre av vinterns baksidor, som hänger ihop med att immunsystemet blir försvagat. Men ofta handlar det om ganska små förändringar för att stärka immunsystemet.Nedan kommer några tips som kan hjälpa till att hålla dig frisk i vinter.

Het laxtaco med avokadosalsa

Kickstarta det nya året med en läcker och nyttig laxtaco. Med sina kryddstarka smaker kan detta recept värma i kylan.

Rocky road med vit choklad

Rocky road är ett vanligt julgodis att göra, som gillas av både stora och små. Här kommer ett recept på en lite annorlunda variant med vit choklad, tranbär och nötter. Hoppas det smakar!

Tacos med exotisk twist

En lite annorlunda men läcker fyllning till tortillabröd får man med fläskfilé och svarta bönor. Den kryddstarka röran rundas av med kokosmjölk och fräschas upp med ananasjuice. 

Värmande pumpasoppa

Vad passar mer än en värmande soppa när det är kallt och ruggigt ute? Så här i Halloween-tider kan man passa på att göra en smarrig pumpasoppa och piffa till den med en skvätt vitvin.

Spökmaränger

Det finns fantastiskt många roliga och skrämmande godsaker man kan baka till Halloween och spökmaränger passar både stor som liten. De är dessutom busenkla att göra.

Rostade pumpakärnor

Om du exempelvis ska skära ut en pumpa till Halloween, så passa på att ta vara på alla kärnorna och gör ett gott och nyttigt snacks. Det enda som behövs är pumpakärnor, en ugn, salt och eventuell smaksättning.

Så lagrar du dina äpplen

Är du en av de som har många äppleträd i trädgården, men inte riktigt vet vad du ska göra med all frukt? Då kan det vara bra att veta att många sorter går bra att lagra.

Härlig äpplepaj

För dig som har många äpplen kvar efter sommar och höst, bjuder vi här på ett recept på en härlig äpplepaj. Baka pajen med glutenfritt mjöl, så kan också glutenintoleranta njuta den.  

Gör träningen till en del av vardagen

Det är aldrig för sent att påbörja något eller lära sig något nytt, så det spelar egentligen ingen roll när du börjar träna. Du kan alltid förbättra din hälsa och fysiska status genom att röra mer på dig. Och kom ihåg: All aktivitet räknas! Lite aktivitet är bättre än ingen aktivitet.

Pavlova

Sommaren är tiden för färska bär i både trädgård och skog. Så här kommer ett underbart gott recept på Pavlova, som du kan dekorera med alla bären. 

D-vitamin

Visst är det gott att känna solen värma kroppen och se kroppen anta en gyllenbrun färg. Men solen har flera positiva effekter, den ger oss energi och vårt humör påverkas och den ökar även vår D-vitaminnivå. 

Smörj dig rätt i sommar

Många törstar efter solens värmande strålar under hela vinterhalvåret. När våren och sommaren kommer så kastar man sig gärna ut på altanen eller en filt i parken så fort solen visar sig. Även om solen är en viktig källa till D-vitamin, så är det bra att tänka på att sola med måtta och att skydda sig mot de skadliga UV-strålarna. För att skydda sig så man inte bränner sig när solen är som starkast bör man vara restriktiv med att vistas i solen och använda vanlig solskyddskräm. Nedan kommer några tips att lägga på minnet, så att du kan njuta av solen utan att bränna dig.

Läskande rabarberdrink

Sommarens fräschaste törstsläckare görs av rabarber. Du kan göra en större sats – drycken håller sig ungefär en vecka i kylen. Förutom att vara otroligt gott, är rabarber väldigt kalorisnålt. Den är också full med kostfiber och är en källa till kalium. 

Längdskidåkning

En skidtur i vackra omgivningar gör gott för både kropp och själ. På en skidtur tränar du alla de stora muskelgrupperna i kroppen, och även hjärtat.