B-vitaminernas funktion

B-vitaminernas funktion

Det finns flera olika B-vitaminer. B-vitaminerna har olika uppgifter och kan inte ersätta varandra.

Det finns åtta olika B-vitaminer med många olika funktioner. Gemensamt för alla vitaminer i B-familjen är att de ingår i enzymsystem i kroppen. Alla B-vitaminer är vattenlösliga och lagras därför inte i kroppen, med undantag för B12-vitamin.

B1-vitamin

B1-vitamin kallas också tiamin. Det upptäcktes år 1926. Tiamin är känsligt för värme och förstörs därför lätt vid kokning. B1-vitamin har flera viktiga funktioner i kroppen:

• Bidrar till normal psykologisk funktion
• Bidrar till normal energiomsättning
• Bidrar till nervsystemets normala funktion
• Bidrar till hjärtats normala funktion

 B1-vitamin finns främst i öljäst, vetegroddar och solrosfrön.

B2-vitamin

B2-vitamin eller riboflavin. Det här B-vitaminet tål värme, men inte ljus. Därför tål det kokning bättre. Den gula färgen gör att det också används som färgämne i livsmedel. Riboflavin har flera viktiga funktioner i kroppen:

• Bidrar till att minska trötthet och utmattning
• Bidrar till normal energiomsättning
• Bidrar till nervsystemets normala funktion
• Bidrar till att bibehålla normala slemhinnor
• Bidrar till att bibehålla normal hud
• Bidrar till att bibehålla normala röda blodkroppar
• Bidrar till normal omsättning av järn
• Bidrar till att bibehålla normal synförmåga
• Bidrar till att skydda cellerna från oxidativ stress

Riboflavin finns i mjölkprodukter, men också i spenat, sparris och broccoli. Fisk, ägg och fullkornsprodukter innehåller också B2-vitamin.

B3-vitamin

B3-vitamin är bättre känt som niacin. Det används av enzymer i levern och är en viktig byggsten i flera coenzymer. Därför har niacin en rad viktiga funktioner i kroppen:
• Bidrar till normal psykologisk funktion
• Bidrar till att minska trötthet och utmattning
• Bidrar till normal energiomsättning
• Bidrar till nervsystemets normala funktion
• Bidrar till att bibehålla normala slemhinnor
• Bidrar till att bibehålla normal hud

Till skillnad från de andra B-vitaminerna tål niacin både värme och ljus. Livsmedel som är rika på niacin inkluderar fågel, fisk, svamp och ägg. Det finns även i lever och kaffe.

B5-vitamin

B5-vitamin kallas också pantotensyra. Detta B-vitamin är viktigt för uppbyggnaden av coenzym A och har flera viktiga funktioner i kroppen:

• Bidrar till normal psykologisk funktion
• Bidrar till att minska trötthet och utmattning
• Bidrar till normal energiomsättning
• Bidrar till normal syntes och omsättning av steroidhormoner, D-vitamin och enskilda neurotransmittorer

B5-vitamin finns främst i inälvsmat, fullkornsprodukter, ägg och nötter.

B6-vitamin

B6 -vitamin kallas också pyridoxin och har flera viktiga funktioner i kroppen:

• Bidrar till normal psykologisk funktion
• Bidrar till immunsystemets normala funktion
• Bidrar till normal energiomsättning
• Bidrar till nervsystemets normala funktion
• Bidrar till att bibehålla normala röda blodkroppar
• Bidrar till normal cysteinsyntes
• Bidrar till normal omsättning av protein och glykogen
• Bidrar till att reglera hormonell aktivitet

B-vitaminet finns i nästan alla livsmedel från både djur- och växtriket. Bra källor är till exempel mjölkprodukter, lever, fågel, fläskkött, fisk, linser, potatis, fullkornsprodukter, nötter, avokado och banan.

Biotin

Biotin kallas också B7-vitamin eller H-vitamin. Biotin är viktigt för många av kroppens enzymsystem och har därmed flera funktioner i kroppen.

• Bidrar till normal energiomsättning
• Bidrar till nervsystemets normala funktion
• Bidrar till normal omsättning av makronäringsämnen
• Bidrar till normal psykologisk funktion
• Bidrar till att bibehålla normalt hår
• Bidrar till att bibehålla normala slemhinnor
• Bidrar till att bibehålla normal hud

Viktiga biotinkällor är äggula, baljväxter, nötter, jäst, ris, choklad och vissa typer av grönsaker.

B9-vitamin

B9-vitamin eller folat upptäcktes i spenat år 1941. Det är ett vitamin som är känsligt för både ljus och värme. Det är en cofaktor för viktiga enzymer i människor och är därför viktigt för många funktioner.

• Bidrar till vävnadsbildning vid graviditet
• Bidrar till normal aminosyresyntes
• Bidrar till normal blodbildning
• Bidrar till normal homocysteinomsättning
• Bidrar till normal psykologisk funktion
• Bidrar till immunsystemets normala funktion
• Bidrar till att minska trötthet och utmattning
• Spelar en roll i celldelningsprocessen

Folat finns i fullkornsprodukter, spenat, broccoli, morötter, brysselkål, sparris, ägg och nötter, men också i frukt, fisk och kött.

B12-vitamin

B12-vitamin är detsamma som cobalamin. Människokroppen måste tillföras vitaminet via animaliska källor i kosten. Viktiga funktioner i kroppen är:

• Bidrar till normal psykologisk funktion
• Bidrar till normal homocysteinomsättning
• Bidrar till immunsystemets normala funktion
• Bidrar till att minska trötthet och utmattning
• Spelar en roll i celldelningsprocessen
• Bidrar till normal energiomsättning
• Bidrar till nervsystemets normala funktion
• Bidrar till att bibehålla normala röda blodkroppar

Det finns huvudsakligen i animaliska produkter, som lever, kött, ägg och mjölk, men inte i växtprodukter. Veganer måste därför se till att de får i sig tillräckligt. B12-vitamin kan produceras av bakterier i tarmen, men kroppen tillgodogör sig inte vitaminet som bildas där. Äldre människor måste också se till att få i sig tillräckligt med B12-vitamin eftersom kroppen absorberar vitaminet sämre med åldern.