Zink

Zink

Zink är en viktig mineral som måste tillföras kroppen via kosten. Zink bidrar till att hålla hår, hud och naglar normala och är dessutom en antioxidant som skyddar cellerna mot oxidativ stress.

Zink är en nödvändig mineral som kroppen behöver. Det finns i alla kroppens celler, men framför allt i skelett, muskler, ögon och prostata. Kroppen innehåller 2,3 gram zink.
Mineralen bidrar till normal omsättning av makronäringsämnen som kolhydrater och fettsyror.

Vad gör zink för kroppen?

Zink finns i all vävnad och är viktig för att många enzymer i kroppen ska fungera. Det påverkar således en rad olika funktioner i kroppen:

• Zink bidrar till att bibehålla normal synförmåga
• Zink bidrar till immunsystemets normala funktion
• Zink bidrar till normal kognitiv funktion
• Zink bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress
• Zink bidrar till normal syra-/basbalans
• Zink bidrar till normal fruktsamhet och reproduktionsförmåga
• Zink bidrar till att bibehålla normala testosteronnivåer i blodet
• Zink bidrar till normal omsättning av makronäringsämnen som kolhydrater och fettsyror
• Zink bidrar till normal omsättning av A-vitamin
• Zink har en roll i celldelningsprocessen och bidrar till normal protein- och DNA-syntes
• Zink bidrar till att bibehålla en normal benstomme

Zink är ett spårämne

En del mineraler kräver kroppen väldigt mycket av, t.ex. kalcium och magnesium. Mineraler som kroppen behöver lite av kallas spårämnen. Förutom zink hör järn, krom, selen, mangan och jod till den här gruppen.

Zink i kosten

Zink finns inte naturligt i kroppen och måste därför tillföras via kosten. Mindre än hälften av zinken i maten tas upp av kroppen. Upptaget beror bland annat på måltidens sammansättning. En proteinrik måltid ökar upptaget, medan järn och fytinsyra i spannmål kan hämma upptaget. Zink finns i mat som kött, spannmål, leverpastej, baljväxter och skaldjur. Det rekommenderade dagliga intaget är 9 mg för män och 7 mg för kvinnor. Om du är vegetarian och således har ett lågt intag av animaliska proteiner, bör du öka intaget. Den övre gränsen för dagligt intag är satt till 25 mg