C-vitamin

C-vitamin

C-vitamin bidrar till immunsystemets normala funktion.

C-vitamin kallas också askorbinsyra och är ett av de mest kända vitaminerna. Vitaminet är viktigt för vår kropp.

C-vitamin är en antioxidant som bidrar till att skydda cellerna från oxidativ stress som orsakas av reaktiva syreföreningar. Reaktiva syreföreningar är en biprodukt som bland annat bildas när kroppen förbränner syre. De reaktiva syreföreningarna, som till exempel fria radikaler, kan angripa kroppens celler, proteiner och arvsmaterial.

Antioxidanten C-vitamin skyddar kroppen genom att neutralisera de reaktiva syreföreningarna. Dessutom bidrar C-vitamin till att återuppbygga den reducerade formen av E-vitamin.

C-vitamin ökar upptaget av järn

När det finns C-vitamin i mag-tarmkanalen kan det omvandla järn till en form som kroppen lättare kan ta upp. Dessutom kan C-vitamin bidra till immunsystemets normala funktion.

Vid extrem träning är det extra viktigt att få i sig tillräckligt med C-vitamin. Ett dagligt intag på 200 mg C-vitamin i tillägg till det rekommenderade dagliga intaget av C-vitamin bidrar till att bibehålla immunsystemets normala funktion under och efter intensiv fysisk träning.

Andra viktiga funktioner hos C-vitamin:

  • Bidrar till normal psykologisk funktion
  • Bidrar till att minska trötthet och utmattning 
  • Bidrar till normal energiomsättning
  • Bidrar till nervsystemets normala funktion 
  • Bidrar till normal kollagenbildning, som är viktigt för blodkärlens, benstommens, broskets, tandköttets, tändernas och hudens normala funktion.

C-vitamin bidrar till normal kollagenbildning

Detta räknas som en av de viktigaste funktionerna hos C-vitamin. Kollagen är ett protein som är viktigt för bildandet av många vävnader, som till exempel ben, brosk, hud, blodkärl och tänder. Brist på C-vitamin kan därför påverka många olika delar av kroppen.

Vilka näringsämnen är rika på C-vitamin?

Till skillnad från de flesta levande varelserna kan människan inte bilda C-vitamin i kroppen och är därför beroende av att få det tillfört genom kosten. Det har vi gemensamt med apor och andra primater, marsvin, fladdermöss och en rad fågel- och fiskarter.

Man rekommenderar att både kvinnor och män får i sig 75 mg/dag. Kroppen kan bevara C-vitamin i 2–3 månader. C-vitamin är extra viktigt för kvinnor för att bevara ett bra upptag av järn. Rökare behöver troligen mer C-vitamin eftersom de förbrukar det snabbare.

Den naturliga antioxidanten C-vitamin finns framför allt i citrusfrukter som apelsiner, citroner och grapefrukt. Potatis är också en viktig källa till C-vitamin. Många bär och färska grönsaker är också bra C-vitaminkällor. Lågt intag av sådana livsmedel kan leda till C-vitaminbrist, vilket tidigare var vanligt bland sjömän.

C-vitamin i kroppen

I kroppen finns det mest C-vitaminer i musklerna. Blodet innehåller också mycket C-vitamin. Binjurarna, hjärnan och ögat har högst koncentration. När man får i sig upp till 60 mg C-vitamin kommer njurarna att recirkulera C-vitaminet, varav lite utsöndras i kroppen. Vid höga doser kommer kroppen att utsöndra C-vitamin i urinen. Ju högre dos, desto mer utsöndras.

Fem frukter och grönsaker om dagen

C-vitamininnehållet i livsmedel kan ändras vid förvaring och tillredning av mat. Därför kan det vara bra att äta färsk frukt och grönsaker. Får man i sig mindre än 40 mg C-vitamin om dagen kan man få bristsymptom som utmattning och trötthet. Om du inte får i dig tillräckligt med färsk frukt och grönsaker kan du behöva komplettera med ett kosttillskott. Vid doser som motsvarar det du kan få i dig genom att äta mycket frukt och grönt tas det mesta upp i kroppen.

C-vitamin kan också köpas som receptfritt läkemedel med doser upp till 1 g. Så stora doser bör endast tas i samråd med läkare. Vid doser på upp till 1 g kommer endast omkring hälften att tas upp i kroppen. Resten bryts ner i tarmen och kan leda till obehag.

Kosttillskott med Vitamin C:

Kosttillskott med Vitamin C: