Magnesium

Magnesium

Magnesium är ett av kroppens viktigaste mineraler. Magnesium bidrar till både normal muskelfunktion och nervsystemets normala funktion.

Magnesium är ett av de viktigaste mineralerna i kroppen. Kroppen innehåller ca 25 gram magnesium. Över hälften finns i skelettet och tänderna, resten i cellerna. Magnesium är viktigt för funktionen hos över 300 enzymer i kroppen. 

Magnesium bidrar till normal muskelfunktion

Varje rörelse vi gör kräver magnesium eftersom det bidrar till både normal muskelfunktion och nervsystemets normala funktion. Mekanismen bakom denna effekt är att magnesium bidrar till den elektriska spänningsskillnaden i cellmembranen i muskel- och nervceller. Denna spänningsskillnad styr muskeldilatationen, dvs. muskelns förmåga att slappna av.

Magnesium bidrar till att bibehålla normal benstomme

Magnesium är en av byggstenarna i både skelett och tänder. Skelettet innehåller 55–60 % av kroppens magnesium. Vid brist på magnesium kan kroppen hämta mineralet från lagret i skelettet. Det är viktigt att få i sig tillräckligt med magnesium eftersom det bidrar till att upprätthålla normal benstomme och normala tänder.

Andra viktiga funktioner hos magnesium är:

• Magnesium bidrar till elektrolytbalansen
• Magnesium bidrar till normal energiomsättning
• Magnesium bidrar till nervsystemets normala funktion
• Magnesium bidrar till normal muskelfunktion
• Magnesium bidrar till normal proteinsyntes
• Magnesium bidrar till normal psykologisk funktion
• Magnesium spelar en roll i celldelningsprocessen

Magnesiumkällor

Magnesium finns i många livsmedel, men speciellt i kornprodukter och grönsaker. Gröna bladgrönsaker, nötter, bananer, baljväxter, mörk choklad, kaffe och mejeriprodukter, potatis, kött, skaldjur och fisk är också viktiga källor.