Mineraler

Mineraler

Mineralämnen är en rad oorganiska ämnen som endast utgör en liten del av kroppen, men som är viktiga för många kroppsfunktioner. 

Kroppen består av ca 4 % mineralämnen, men kan inte producera dem själv. Mineraler kan vara essentiella eller icke-essentiella. Får man inte i sig de essentiella kan man få fysiologiska symptom. Mineraler är mineralämnen som man behöver mycket av, såsom kalcium och magnesium, medan spårämnen är mineralämnen som kroppen behöver mindre än 100 mg av dagligen, såsom selen och zink.

Mineraler är nyttiga för kroppen

De olika mineralerna har flera olika funktioner i kroppen:

• Både magnesium och kalcium bidrar till att styra våra rörelser eftersom de bidrar till normal muskelfunktion. Magnesium bidrar dessutom till nervsystemets normala funktion, medan kalcium bidrar till normal neurotransmission
• Zink, selen, koppar och mangan är antioxidanter som bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress
• Flera mineraler bidrar till normal energiomsättning – fosfor, mangan, magnesium, järn, jod, kalcium och koppar
• Mineraler är byggstenar i skelettet och tänder, och magnesium, kalcium, zink, fosfor och mangan bidrar till att bibehålla normalt skelett, medan fosfor, kalcium och magnesium dessutom bidrar till att bibehålla normala tänder.
• Ett tillräckligt intag av mineralerna järn och magnesium bidrar till att minska trötthet och utmattning
• Krom bidrar till att bibehålla normal blodsockernivå
• Koppar bidrar till normal pigmentering av hår och hud

Mineraler i kosten

Det är viktigt att få i sig mineraler via maten eftersom kroppen inte kan producera egna. Kalcium finns i bland annat mjölkprodukter och spenat, medan gröna grönsaker bland annat innehåller rikligt med magnesium. Upptaget i kroppen kan variera och påverkas både av intag och av andra ämnen i maten. D-vitamin bidrar till normalt upptag och utnyttjande av kalcium och fosfor och bidrar därför till normala kalciumnivåer i blodet. C-vitamin ökar upptaget av järn.